• Főoldal
• Célunk
• Szabályzat
• Életmód


Szív és
Érrendszeri
Betegek
Rehabilitációs
Egyesülete

EGÉSZSÉGES SZÍVVEL ALAPÍTVÁNY
5000. Szolnok,
Tiszaliget 9690 hrsz.


A szívbarát táplálkozás 10 pontja!

1. Fogyasszon naponta többször zöldséget és gyümölcsöt!
2. Egyen kevesebb állati (telített) zsiradékot!
3. Használjon egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag növényi olajokat és margarinokat!
4. Fogyaszon tengeri halat legalább hetente egyszer!
5. Csökkentse sóbevitelét!
6. Tegyen fokozatosasn minél kevesebb cukrot ételeibe és italaiba!
7. Válassza a teljes kiőrlésű lisztből készült péksütemnyeket!
8. Igyon naponta legalább 1,5-2 liter folyadékot!
9. Táplálkozzon rendszeresen, mértékletesen és változatosan!
10. Adja meg az étkezés módját!


A szívbetegség kockázati tényezői

1.Elhízás

Elhízásnak nevezzük, ha valaki az ideális testsúlyánál több mint 20 %-al nehezebb.
Az elhízás az alábbi betegségekre hajlamosít:
-Szív-érendszeri betegségek: magas vérnyomás, ill. koszorúér-betegség, melyek növelik a szívinfarctus kialakulásnak veszélyét.
-Agyérbetegségek: pl. fő nyaki verőér betegség, mely stroke kialaklására hajlamosít.
-2-es típusú cukorbetegség.
-Légzőrendszeri problémák.
-Bizonyos daganattípusok.

Az elhízás:
-Növeli az LDL ("rossz")-koleszterin mennyiségét a vérben.
-Növeli a triglyceridek (zsír) mennyiségét a vérben.
-Csökkenti a HDL ("jó")-koleszterin mennyiségét a vérben.
-Emeli a vérnyomást.
-Fokozza a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásnak esélyét, ami a szívbetegségek jelentős rizikófatora.
-A test szöveteihez vért pumpáló bal kamra munkáját is megnehezíti, így a kamra
megnagyobbodhat, kitágulhat; ez a későbbiekben szívelégtelenség forrása lehet.

Az elhízás megszünethető a zsírbevitel csökkentésével, megfelelő diétával, rendszeres testmozgással, a dohányzás és az alkoholfogyasztás mérséklésével.

2. Koleszterin

A koleszterin zsírszerű anyag (lipid), amely két forrásból kerülhet a vérkeringésbe. Kb. 80%-át a máj termeli, míg a maradék állati eredetű élelmiszerekkel, hús tojás és
tejtermékek fogyasztásával kerül a szervezetünkbe. A koleszterin a vérkeringésben
különböző fehérjékhez kapcsolódik és ezekel ún. lipoprotrineket alkot. Ezek közül a
betegségek kialakulásának szempontjából az alábbi kettő különösen jelentős:
-Nagy sűrűségű lipoprotein (High-density lipoprotein, HDL): "Jó" koleszterinnnek is nevezik.
Az artériákból a májba szállítja a koleszterint, stabil és nem tapad az erek falához,
így megelőzi a szív-érbetegségek kialakulását.
-Kis sűrűségű lipoprotein (Low-density lipoprotein, LDL): "Rossz" koleszterinnnek is nevezik.
Instabil, könnyen szétesik és az artériák falához tapad, ezzel elősegíti az
érelmeszesedés kialakulását, ami a későbbiekben szívbetegségekhez vezethet.

Amennyiben tehát emelkedik az LDL mennyisége a vérben és/vagy csökken a HDL-é érdemes a
koleszterin-bevitelt mérsékelni.

3. Sóbevitel

A sóháztartás egyensúlyban tartása rendkívül fontos. Ha a sóbevitel túlságosan csekély mértékű, az kiszáradáshoz vezethet, mivel a só (nátrium-klorid) hiányában a sejtek nem képesek magukban tartani a vizet és az kiürül a szervezetből. Ha azonan túlságosan sok sót fogyasztunk, az magas vérnyomás kialaklásához vezethet, ami a szívbetegségek kialakulása szempontjából jelentős kockázati tényező.

4. Dohányzás

A cigaretta füstjében több, mint 2000 káros, betegséget kialakító anyag található. A
szén-monoxid: 200-szor erősebben kötődik a vér oxigénszállító molekulájához (hemoglobin), mint az oxigén. Jelenlétében csökken a vérben lévő oxigén mennyisége és ez hosszabb idő alatt károsítja az ereket, érszűkület kialakulásához vezet.

5. Stressz

Stressznek nevezzük az egyén megterhelő helyzetekre adott testi és érzelmi reakcióját. A szervezet ilyenkor felkészül arra, hogy "meneküljön vagy támadjon". A vérkeringés csökken a bőrben, az emésztő szervrendszerben, az agyban és fokozódik az izmokban.
Emelkedik a vérnymomás, nő a pulzusszám, megnő a koleszterin mennyisége a vérben.
Amennyiben a stressz hosszú időn keresztül fennál vagy gyakran ismétlődik, a fenti
hatások szívrohamhoz vagy stroke-hoz veethetnek. Érdemes a stressz kezelésélnek néhány technikáját (légzőgyakorlatok, relaxáció, meditáció) elsajátítani, ezáltal mérsékelhető a kockázat.

6. Mozgásszegény életmód

A tesetozgás igen fontos eszköz a szívbetegségek megelőzésében, mivel:
-Csökkenti a szív oxigénigényét, így az hatékonyabban képes működni.
-Erősíti a szívizmokat.
-Csökenti a triglyceridek és az LDL ("rossz")-koleszterin mennyiségét a vérben.
-Növeli a HDL ("jó")-koleszterin mennyiségét a vérben.
-Csökkenti a vérnyomást.
-Elősegíti az új erek képződését.
-Megelőzi a vérrögök kialakulását.
-Visszafordítja az érelmeszesedés folyamatát.
-Hatékony módszer a stressz kezelésében.

Rendszeres testmozgás hiányában mindezek a jótékony hatások nem érvényesülnek, így megnő a
szív- (és egyéb) betegségek kialakulásának kockázata.


Mikor beszélünk Hipertóniáról ?

A betegség meghatározása viszonylag egyszerű, hiszen a mérés során kapott szisztolés és diasztolés vérnyomásértékek alapján mindössze a "normális" és a "kóros" közötti határt kell meghatározi. A dolog azonban nem ilyen egyszerű, mert vérnyomásunk szívütésről szívütésre, 24 óra alatt mintegy százezerszer, szinte másodpercenként változik, azt a külső körülmények jelentősen befolyásolják. Van egyénre jellemző szokásos napszaki "szabályos" ingadozás is, amelyet szintén figyelembe kell venni, amikor az orvos eldönti, hogy a vérnyomás normális, vagy hipertónia áll fenn. Bárkivel előfordulhat, hogy egy vérnyomásmérés eredménye ijesztően magas értéket mutat, ugyanakkor valójában nincs hipertónia.

Magasvérnyomás betegség akkor áll fenn:

- Ha legalább két különböző napon, minimális zavaró körülmény mellett, pontosan, helyesen
és jó műszerrel mért vérnyomás 140/90 Hgmm vagy bármelyik értéke magasabb.

- Napközben sorozatos, rendszeres mérés után a vérnyomás-értékek átlaga magasabb mint
135/85 Hgmm.

A fenti számok határértéknek tekinthetők. Az erek terhelése, valamint a későbbi szív és érrendszeri szövődmény veszélye miatt az alacsonyabb vérnyomás, így például a 110/70, vagy a 120/80 Hgmm a jobb. Ennek figyelembe vétele azért is hasznos, mert a vérnyomáscsökkentés céljának meghatározásakor ezt is szem előtt kell tartani.

Kezelés - gondozás: Hogyan, meddig?

Tényként kell elfogadnunk, hogy a hipertónia nem gyógyítható meg, de kezeléssel elérhető és fenntartható az ideális vérnyomás és ezzel a későbbi szövődmények kivédhetőek! Ez élethossziglan tartó ellenőrzést és kezelést indokol. Nem elegendő azonban a vérnyomás csak gyógyszeres kezelése, hanem minden veszélyt jelentő állapotra vonatkozó kezelés, felügyelet szükséges, mert csak ezzel válik igazán hatásossá a megelőzés.

A kezelés célja:

-A normális/ideális vérnyomás helyreállítása,
-A napi vérnyomás ritmusának biztosítása,
-A kóros reagálás, a kóros vérnyomás ingadozás kiküszöbölése,
-Ha már érrendszeri és szív-károsodás bekövetkezett, annak lehetőség szerinti
megszütetése, a folyamat visszafordítása, új szövődmény kivédése.

A hipetónia létrejöttében szerepet játszik:

-Az öröklődés: ha gyakori a családban, növekszik a hajlam az utódok körében is,
-Az életkor: az életkor előrehaladtával gyakoribb a magasvérnyomásbetegség,
-A testsúly: túlsúlyosaknak, elhízottaknak gyakrabban lesz hipertóniája,
-Az alkoholfogyasztás: emeli a vérnyomást, a gyógyszerek többségének hatását
megváltozatja,
-A nagy mennyiségű konyhasó fogyasztás általában, de különösen a sóérzékeny személyeknél
vérnyomásemelő hatású,
-a testmozgás hiánya,
-stressz,
-a dohányzás: emeli a vérnyomást, de a gyógyszerhatást is befolyásolja.

Mindezek vagy direkt hatást gyakorolnak a vérnyomásra, vagy egymás hatásását erősítik, siettetik az érelmeszesedést és az érbetegségek megjelenését.

Kockázati tényezőként veszélyt jelent

-az emelkedett koleszterin és vérzsírszint,
-a szénhidrát anyagcsere zavara, a kezdődő cukorbetegség. Ezért ezeket a kezelés során figyelembe kell venni.

Hogyan kezelehető a hipertónia?

Nem gyógyszeres vérnyomáscsökkentő kezelés:

Újonnan felismert enyhe hipertóniában a vérnyomás csökkentése az életmódbeli szokások változtatás és a rizikó tényezők megszüntetésével kezdődik. A pontos cél és az egyéni program megfogalmazása elengedhetetlenül szükséges. Általában 2-3 hónapra kell tervezni és a hatást elsősorban saját magunkak kell figyelemmel kísérni, de a kezelőorvos felügyelete is szükséges.

--Testsúlycsökkentés
--Fizikai aktivitás
--A dohányzás teljes elhagyására kell törekedni
--Az alkoholfogyasztás csökkentése
--A stressz csökkentése

A vérnyomás gyógyszeres csökkentése:

Ha az első hónapok nem gyógyszeres kezelésével nem sikerül a normális vérnyomás szintet elérni, elkezdődik a gyógyszeres terápia. A kezelés megválasztása egyénre szabott, a kezelőorvos az életkort, a hipertónia súlyosságát, az esetleges szervi elváltozásokat és a rizikóállapotot mérlegeli.